Selasa, 09 Februari 2010

Masjid Aceh di Pulau Pinang - Malaysia


Masjid Aceh di Pulau Pinang - Malaysia

Di Pulau Pinang, Negara bagian Malaysia, ada sebuah kampong Aceh atau Lebuh Aceh dengan masjid Lebuh Aceh sebagai land marknya. Sesuai namanya, kampung dan masjid ini memang didirikan oleh orang Aceh.

peta lokasi masjid Aceh di Pulau Pinang - Malaysia
Adalah Tengku Syed Hussain Al-Aidid, saudagar kaya dari Aceh keturunan Hadramaut juga kerabat kerajaan Aceh datang ke Pulau Pinang pada tahun 1792. disana beliau mendirikan sebuah perkampungan Islam. Kala itu pulau pinang memang baru dibuka oleh Kapten Sir Francis Light di penghujung abad ke 18.

makam Tengku Syed Hussain Al-Aidid
Dengan kekayaan yang dimilikinya Tengku Syed Hussain Al-Aidid membina kawasan pemukiman dan perdagangan di kampung yang baru dibangun tersebut dan juga mendirikan sebuah masjid berikut madrasah Al-qur’an yang kini terkenal dengan masjid Lebuh Aceh ataupun juga disebut dengan Masjid Acheen.

Masjid Aceh dari arah lebuh canon
Masyatakat Aceh cukup berjaya di Penang tidak terbatas hanya pada masa Tengku Syed Al-Idid tetapi selepas kematian beliau pada pertengahan abad ke 19, perkampungan ini terus berkembang maju dan telah mencapai kegemilangannya hingga akhir abad ke 19 dan awal abad ke 20.Teuku Nyak Putih, ayahanda seniman legendaris melayu P. Ramlee-pun adalah satu diantara banyak orang Aceh yang sukses di Penang.

Berikut rekaman keindahan masjid Lebuh Aceh 
koleksi detik.com dan penangtraveltips

Interior Masjid Aceh di Pulau Pinang
sama seperti di Indonesia dilarang pakai alas kaki, dilarang tidur -
di dalam masjid. Mau tidur ya dirumah aja.
Fasad bangunan dan menara masjid ini masih asli
Menara Masjid Aceh di Pulau Pinang, Sangat khas
Pintu utama masjid Aceh di Pulau Pinang

1 komentar:

  1. assallamualaikum...teruskan mewarnai minda dan mewangikan persekitarannya .
    Alhamdulillah.

    BalasHapus

Dilarang berkomentar berbau SARA